Kannustusta tarvitsevat kaikki, myös esimies

Kukaan meistä ei elä kiitoksella, mutta ei myöskään ilman sitä.

Esimiehiä opastetaan antamaan alaisilleen kiitosta ja kannustusta enemmän kuin korjaavaa palautetta. Mutta miksi esimiehen saamasta palautteesta puhutaan niin vähän? Negatiivista palautetta esimies kyllä saa, mutta onko esimiehen kohtalona elää ilman kiitosta ja kannustusta?

Palaute tukee palautumista

Kiire on tullut jäädäkseen, työn vaatimukset ovat kasvaneet ja ihmiset ovat stressaantuneita, ehkä eniten sinä, esimies. Stressitilanteessa kehomme unohtaa, miten palaudutaan eikä palautetta osata antaa eikä ottaa vastaan. Kuitenkin positiivinen palaute ja kannustus ovat työyhteisön voimavaroja, jotka auttavat jaksamaan, innostavat ja motivoivat.

Kannustava palaute lisää merkityksellisyyden kokemusta työssä.
Ja ihmiset, jotka kokevat työssään merkityksellisyyttä, jaksavat paremmin ja stressaantuvat vähemmän.

Työelämässä niin kuin elämässä yleensä on tärkeää osata kokea positiivisia tunteita. Tutkimusten mukaan ne ihmiset, jotka kokevat työssään merkityksellisyyttä, jaksavat paremmin ja stressaantuvat vähemmän. Kannustava palaute lisää merkityksellisyyden kokemusta työssä. Esimieheltä tai kollegalta saatu spontaani kiitos tai kehu voi kiireisen päivän voimaannuttavin hetki.

Pysähdy kuulostelemaan omia tunteitasi

Kun esimiehenä annat alaiselle kiittävää palautetta, minkälaisen tunteen se aiheuttaa itsellesi?  Tuntuuko, että sillä hetkellä välillenne syntyy yhteys, yhteinen kokemus työn merkityksellisyydestä? Jos työyhteisösi on oppinut ottamaan vastaan palautetta, voimaannuttava vaikutus heijastuu myös sinuun.

Aina ei palautteenantoon tarvita edes sanoja. Pysähdy arjen kiireiden keskellä havaitsemaan pieniä, ehkä ohikiitäviä hetkiä, jolloin työ sujuu, ihmiset ovat innostuneita ja motivoituneita. Vaikka kukaan ei lausu sinulle kiitoksia ääneen, voit kokea onnistuneesi työssäsi.

Yhteinen onnistumisen tunne antaa uutta intoa ja voimavaroja tarttua uusiin, suurempiinkin haasteisiin.

Tunnetun määritelmän mukaan hyvä johtaja on se, jonka työntekijät kokevat saavuttaneensa tulokset itse, tiiminä. Yhteinen onnistumisen tunne antaa uutta intoa ja voimavaroja tarttua uusiin, suurempiinkin haasteisiin. Paras saamasi kiitos voikin olla se, että alaisesi voivat hyvin työssään ja onnistuvat tavoitteissaan. Opettele ottamaan tämä palaute vastaan.

Ole esimerkkinä

Henkilöstön hyvinvointi on kiinni monesta asiasta, eikä kaikkeen ole esimiehelläkään mahdollisuuksia vaikuttaa. Sillä, minkälaisella fiiliksellä ihmiset tulevat aamulla töihin, on suuri merkitys heidän motivaationsa ja jaksamisensa pysyvyydelle. Osaatko kuunnella ja myös kuulla alaistesi viestejä työvireestä ja fiiliksestä? Hyvä kuuntelu edellyttää, että vuorovaikutukselle on varattu riittävästi aikaa, tämän päivän työelämän niukinta resurssia.

Koska viimeksi itse kannustit, kiitit tai kehuit?

Koska viimeksi itse kannustit, kiitit tai kehuit? Jos et vielä ole vakuuttunut kannustuksen ja kehujen vaikutuksista, tee kuukauden kestävä kokeilu: huomioi alaisiasi ihmisinä, ole heille läsnä, anna positiivista palautetta eri tavoilla. Pelkän kiitoksen sijasta voit kommentoida ripeyttä, työn laatua, esiintymistä, ryhmähenkeä, työvirettä, mitä vaan, mihin olet tyytyväinen.

Tarkkaile vaikutuksia ihmisiin, ilmapiiriin ja itseesi.  Päätä sitten, kannattaako jatkaa samalla linjalla. Väitän, että vähitellen sinäkin alat saada sanallista positiivista palautetta.

-Riitta